 |
A dnk hona - nagythat | Cseberbl vederbe: a Forma-1 a htvgn a sepangi utn egy jabb Tilke-plyra ltogat, Bahreinbe, ahol ugyanaz a hsg, de valamivel elviselhetbb pratartalom vrja a vilgbajnoki sorozat szereplit.
Mr kt verseny lement a 2005-s szezonbl, s a vibrl vkezdet elmltval az F1 lassacskn, szinte szrevtlenl felvette az idny nyugodtabb ritmust. A csapatok visszarzdtak a rendszeres utazs s a futamok kztti tesztels rutinjba, s br az erviszonyok kpn mg korntsem szradt meg a festk, a kontrok lthatv vltak. gy, kt forduln tl, a Bahreini Nagydj eltt ktsgkvl a Renault az etalon.
A htvge felvezetsnek legfbb tmja viszont az j Ferrari bevetse volt. A malajziai kudarc utn a cmvd istll egyszeren nem tehetett mst, mint hogy a mzeumba szmzi az F2004M-et, s elrehozza a frontvonalba az F2005-t. Az j modell mg biztosan nem teljesen kiforrott, m az els egy-kt futamon gyis meg kell ismerkednie vele a versenyistllnak (lsd 2002) - minl hamarabb, annl jobb. Az F2005 szolglatba lltst elssorban a Bridgestone srgette, aligha vletlenl: az aut nem nmagban hozhat javulst, hanem azltal, hogy az M-mel ellenttben mr a 2005-s gumiszablyoknak megfelelen terveztk. Hogy ez elg lesz-e a Renault-Michelin pros legyzshez, egyelre krdses, a vilg mindenesetre kvncsian vrja a fejlemnyeket.
Kzben persze a Forma-1 politikai hadszntern sem volt vltozatlan a helyzet, bizonyos jelek azonban arra engedtek kvetkeztetni, hogy a koszbl lassan kirajzoldik a tvoli fegyversznet lehetsge. Bernie Ecclestone bkt kttt a bankokkal, hogy ne kelljen tbbfrontos hbort vvnia, s az autgyrtkra fordthassa a figyelmt; a Ferrari pedig enyhtett a szigorn a tbbi csapat tesztstratgijval kapcsolatban, ami - ha halvnyan is - mr a megegyezs fel mutat.
Ami Bahreint illeti, a htvgn nlklznnk kell Juan-Pablo Montoya ltvnyos vezetst, mert a kolumbiai sztr teniszezs kzben megsrlt, s a McLarennl hiba remltk, hogy pntekig felpl, az orvosok szerint erre nincs esly. gy aztn a csapat harmadik piltja, Pedro de la Rosa kapja meg lete egyik nagy lehetsgt; Alex Wurz pedig, aki eddig nem frt bele az MP4-20-ba, ezrt mg nincs tapasztalata a 2005-s autval, knytelen a msodik sorbl figyelni az esemnyeket.
Tilke kzjegyei
A sakhiri Bahrain International Circuit pontosan olyan, amilyennek a nmet Hermann Tilke ltal tervezett plykat megszoktuk: az elnyjtott clegyenest egy les, elzsre is alkalmas visszafordt zrja le; az aszfaltcsk hossza 5417 mter (a legrvidebb isztambuli s a leghosszabb malajziai Tilke-plya kztt mindssze 200 mter a klnbsg); s a kiszolgl ltestmnyek tervezsnl felhasznltk a helyi kultra egyes motvumait is.
Bahreinben persze mg csak egy nagydj volt, ezrt korai lenne hossz tv kvetkeztetseket levonni, de a plya a jelek szerint kedvez feltteleket biztost a versenyzshez. A vonalvezets annyiban nem tekinthet tipikusnak, hogy tlagsebessgre kzepes (217 km/ra krli), s a padlgzos szakaszok arnya magas, 62%, mgsincsenek benne igazn gyors kanyarok - kivtel az 5-6-7-es bal-jobb-bal kombinci s a 12-es szm jobbos.
"Bizonyos rtelemben nagyon hasonlt Melbourne-re - sokszor kell kemnyen gyorstani vagy fkezni, de nincsenek rajta igazn hossz, nagy sebessg kanyarok" - ersti meg a renault-s Fernando Alonso, a vilgbajnoksg llovasa. - "A hossz egyenesek miatt mgis elg kis leszort ert alkalmazunk, hogy a versenyen megfelel legyen a cscssebessgnk, ezrt az aut fktvon ingerlkenny vlhat - mrpedig ha kisodrdsz az olyan lass kanyarokban, mint a 10-es, a 13-as vagy a 14-es, a kvetkez egyenesben vgig vdened kell a pozcidat."
A sakhiri nem szmt ugyan klasszikus versenyzi plynak, mert inkbb az autk, semmint a piltk kpessgeit emeli ki, de a kritikus fktvok miatt precz s fegyelmezett vezetstechnikt kvetel.
A Red Bull Racing-es Christian Klien szerint "a plyt nylt terep veszi krl, ezrt hinyoznak a megszokott viszonytsi pontok, amikre pldul a fktvok eltallshoz lenne szksg."
Kemny, mint Kanada
Technikai szempontbl Bahreinben a fkek jelentik a legknyesebb pontot, mivel az egyenesek s lass kanyarok gyors egymsutnja miatt csaknem akkora ignybevtelnek vannak kitve, mint az ebbl a szempontbl legnehezebbnek szmt Montrealban. Nem annyira a nagy sebessgcskkensek kvetkeztben, hanem azrt, mert a rvid tkt szakaszokon a fkeknek nincs idejk lehlni.
"A legnagyobb fkhtket hasznljuk, s a versenyzknek a futam kzben gyakran lltaniuk kell a fkerelosztson, hogy kordban tudjk tartani a gumikopst" - mondja Rod Nelson, Alonso versenymrnke. Ltfontossg, hogy az aut fktvon stabil legyen; klnsen a 10-es s 13-as kanyarban, ahol forduls kzben kell lasstani.
A mechanikai belltsoknl sem knny megtallni a kompromisszumot, mert az 5-6-7-es kombinciban feszesebb, mg a lass kanyarokban puhbb futmre van szksg.
Gondot jelent persze a hrhedt sivatagi homok is, mgpedig tbb okbl: 1) csszik miatta a plya, 2) nagy sebessgnl rthat az aut aerodinamikai elemeinek, gy az els vezetszrnynak, 3) a htsrendszerbe bekerlve tnkreteheti a motort. Ez utbbi miatt a htket a szoksosnl finomabb szrvel ltjk el. Ahogy a BMW sportigazgatja, Mario Theissen mondja, "meg kell tallni az egyenslyt, mert a megfelel vdelem mellett a leveg ramlst is muszj biztostani."
A meleg gyszintn a meghatroz tnyezk kztt van. A hmrsklet emelkedsvel a motor mind magasabb fordulatszmon adja le a maximlis teljestmnyt (10 fokonknt 300 fordulat/perccel magasabbon), de a megengedett fordulatszmot nem clszer tlsgosan nvelni - klnsen az j motorszablyok fnyben.
Malajziban a motorok tbbsge mr msodik versenyt teljestette, ennek ellenre meglepen kevs volt a hiba. Ez fknt nyilvn a mrnkk elvigyzatossgnak ksznhet, de egyes szmtsok szerint a Bahrein-Imola ciklus nehezebb lesz, mint a Melbourne-Sepang volt.
A homok megeszi a gumikat is
A Malajziai Nagydj ismt a gumihborra irnytotta a figyelmet, mert a verseny nem sok ktsget hagyott afell, hogy a Michelin jelenleg flnyben van, s ez az erviszonyok szempontjbl is meghatroz. A labda a Bridgestone trfelre kerlt, rajtuk a sor, hogy - termszetesen a Ferrarival kzsen - visszassk azt.
A bahreini aszfalt viszonylag stt, gy jl tartja a meleget, radsul - mondja Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatja - "a kzeli sivatag miatt mindig fennll a kockzat, hogy a szl homokot fj a plyra, ami termszetesen gyorstja a gumikopst."
A tapads persze klnsen pnteken rossz, azutn viszont meglepen hamar javul; igaz, a plya az idelis ven egsz htvgn poros marad, ez pedig megnehezti az elzseket.
Az F2005 bevetsnek elrehozsval a Bridgestone is felgyorstotta a fejlesztsi programot, bznak benne, hogy ez az lmeznybe repti ket.
A boxstratgik tern Bahreinben sem vrhat vltozs, vagyis minden bizonnyal a kt kills marad az alapmegolds, csak az sszegzses idmr miatt (ami lnyegben felre cskkentette az zemanyagszint szerept) a tavalyinl hosszabb els etapokkal.
Bahreinben a 10 kg plusz benzinnel jr krnknti idvesztesg 0.4 msodperc krli, a krnknti fogyaszts kb. 3.3 kg.
A Renault az etalon
A Renault Malajziban megerstette, hogy az R25 rendkvl gyors aut, s nincs okunk felttelezni, hogy Bahreinben ne lenne kpes a gyzelemre. Fernando Alonso tavaly feljtt a 17. helyrl a hatodikra, s megfutotta a verseny msodik leggyorsabb krt, pedig az R24 mg lnyegesen nehezebben vezethet aut volt. A sepangi kiess utn Giancarlo Fisichella igyekezni fog legyzni csapattrst, hogy ne maradjon le tle a pontversenyben.
A malajziai ketts pontszerzst kveten a Toyota feljtt a konstruktri tabella msodik helyre. Jarno Trulli kt httel ezeltt bebizonytotta, hogy a TF105 versenykrlmnyek kztt is tkpes, nem felttlenl koptatja irrelis temben a hts gumikat. Valban ideje volt, de gy tnik, a Toyota felverekedte magt az lvonalba.
Mg a Toyotnl is meglepbb a Red Bull Racing szereplse. Kt fordul utn az ex-Jaguar az egyetlen csapat, amelynek mindkt autja mindkt alkalommal pontot szerzett; David Coulthard s Christian Klien gyesen lovagolja meg a Michelin-uralom ltal keltett pozitv hullmokat. Klien azonban nem lehet nyugodt, mert nem kizrt, hogy Bahrein utn t kell adnia a helyt Vitantonio Liuzzinak.
A Ferrari s a Williams jelenleg 10-10 pontos. A maranelli istllra jelents nyoms nehezedik, s bizonyos szempontbl tehetetlenek, mert a teljestmnyk hatatlanul sszefgg a Bridgestone-val. Ahhoz, hogy megismteljk a tavalyi ketts gyzelmet - plne olyan knnyedn -, risi szerencsre lenne szksgk. A rekordhosszsg szezon mindenesetre nekik dolgozik. A Williams viszont a tli teszteken mutatott gyenglkeds utn a vrtnl jobban kezdte a szezont, Nick Heidfeld sepangi harmadik helyezse bebizonytotta, hogy az FW27 fejldkpes, s a repedt bordval versenyz Mark Webber is csak a Fisichellval trtnt tkzs miatt maradt le a dobogrl.
A McLaren 9 pontja nem tanstja az MP4-20 tkpessgt, amivel Kimi Rikknen kt hete megfutotta a leggyorsabb krt. A McLaren egyelre leginkbb a szerencsnek van hjn, de ha Rikknennek lenne egy tiszta versenye, valsznleg megkergetn a Renault-kat - az autversenyzsben pechre nincsen "ha", ezrt Fortunban kell bznia. Pedro de la Rosa mr ismeri az autt, mg Alex Wurz pnteken elszr prblhatja azt ki.
A tbbiek kzl a Sauber teljestmnye krdjeles, mert a C24 nem vltotta be a hozz fztt remnyeket, s a michelines autk kztt remnytelenl lassnak tnik, amin nem segt Jacques Villeneuve botladozsa sem (szmra radsul j is lesz a bahreini plya). A Sauber a htvgn trtnetnek 200. nagydjra kszl.
Fot s grafika: Renault, Ferrari, McLaren, FIA |