Hrek : Futamelzetes Spanyol GP |
Futamelzetes Spanyol GP
2005.05.05. 07:32
Azok utn, hogy Michael Schumacher a clba kergette Fernando Alonst a kt httel ezeltti San Marin-i Nagydjon, a 13. rajtkockbl jtszi knnyedsggel tornzva fel a Ferrarit a msodik helyre, a Forma-1 az egyre gretesebb vilgbajnoki kzdelem izgalmnak lzban g.
Schumacher a versenyen krnknt 1.5-2.0 msodperccel gyorsabb volt mindenki msnl, ez a tny azonban ktflekppen rtelmezhet. Egyrszt le lehet vonni belle azt a kvetkeztetst, hogy a Ferrari ismt egy felsbb dimenziba kerlt, msrszt viszont akadnak, akik szerint ez az elny tl szp ahhoz, hogy igaz legyen - vagyis a Ferrari s a Bridgestone egyszeren j napot fogott ki, mikzben a Michelin rosszat. Annyi mindenesetre biztos, hogy a maranelli istll ismt beszllt a jtkba, ami a vilgbajnoksgrt folytatott versenyfuts szempontjbl csakis j hr lehet.
Br kt ht telt el azta, hogy elkezddtt, a San Marin-i Nagydj mg mindig nem rt vget, hanem az FIA Fellebbviteli Brsga eltt folytatdott, mivel a BAR-Honda lebukott a fokozott technikai vgellenrzsen, amelyen Jenson Button autjt tl knnynek talltk. Azt a csapatnl sem tagadjk, hogy az zemanyagtartlyban volt egy rejtett cella, viszont azt mondjk, sohasem szivattyztk ki belle a benzint, vagyis az aut tmege a futam kzben egyszer sem cskkent a megengedett 600 kg al. Ezek utn persze felmerl a krds, hogy mirt volt szksg arra a cellra - a hivatalos indokls szerint a benzinpumpa zavartalan zemeltetshez, de ha a Fellebbviteli Brsg az FIA-hez hasonlan mozgathat ballasztknt rtelmezi az extra zemanyagot (amit a Technikai Szablyzat explicite tilt), a BAR-t szlssges esetben akr ki is zrhatjk a 2005-s vilgbajnoksgbl. Dnts holnapra, azaz cstrtkre vrhat.
A kzelg Spanyol Nagydj htvgjnek msik nevezetes esemnye Juan-Pablo Montoya visszatrse lesz. Mrcius 26-n elszenvedett lapockasrlse miatt Montoya kt versenyt kihagyott, ami biztosan nem nygzte le a McLaren vezrkart; br az esemnyek gy alakultak, hogy a kolumbiainak mg mindig tbb pontja van, mint csapattrsnak, Kimi Rikknennek, azrt nem rt, ha a htvgn igyekszik a teljestmnyvel feledtetni a tvolltt. A Circuit de Catalunya gyors kanyarjai alaposan megterhelik a szervezetet, s krdses, hogy Montoya hatatlanul leplt vllizmai mennyire fogjk brni a strapt: a lapockacsont repedse ltalban minimum 6-8 ht alatt forr ssze, Montoya pedig csak t hete srlt meg.
A tapasztalat paradoxona
Nemrg mg Barcelona szmtott a Forma-1 legnpszerbb tesztplyjnak, idn azonban Valenciban (21 nap) s Jerezben (20 nap) is tbbszr jrtak a csapatok - mindazonltal a Circuit de Catalunyn is lehztak 49 ezer km-t.
A 4627 mter hossz plyt a krnyk kedvez idjrsi viszonyai mellett elssorban azrt kedvelik, mert aerodinamikailag pratlanul ignyes, s valjban azt szoks mondani, hogy amelyik aut itt gyors, az mindenhol mshol is az lesz. Ezt az idei szezon tapasztalatai is altmasztani ltszanak, az idny kezdete eltt, februrban ugyanis a Renault auti Barcelonban fl msodperccel jobbak voltak a vetlytrsaknl.
"Ezt a plyt tnyleg kivlan ismerjk, hiszen telente tbb ezer kilomtert tesznk meg rajta, ezrt a belltsokkal nagyjbl mr azeltt tisztban vagyunk, hogy megrkeznnk ide" - mondja Giancarlo Fisichella, a Renault versenyzje.
A plya teht rszint arrl ismert, hogy mindenki ismeri, m ez paradox mdon nem felttlenl elnys: a szrs ugyanis kisebb a szoksosnl, a mezny ltalban rendkvl sr, teht az idmr edzsen a legaprbb hiba is szmtalan rajtkocknyi vesztesggel jrhat.
"Barcelonban van nhny hossz s gyors kanyar, az autkat ezrt nagyon preczen kell belltani" - magyarzza Jacques Villeneuve. - "Elzni nehz, mert a fktvok elg rvidek. Fizikailag pedig megterheli a nyakizmokat, mivel azokban a gyors kanyarokban nagy az oldalirny gyorsuls. De mindig sok a nz, s a plyn kellemes vezetni - igazn lvezetes, ha rmensen msz rajta."
Elzni azrt is nehz, mert az egyenesek tbbsgre gyors fordul vezet, ahol a szlrnykban cskken leszort er miatt nem knny szorosan a msik aut nyomban maradni.
j aszfalt, krdjelek
v elejn kisebb botrny kerekedett belle, hogy a plyt jraaszfaltoztk, s mire a csapatok elkezdtek tesztelni rajta, nem szilrdult meg teljesen a burkolat. Nhny istll emiatt ms helysznre tette t a tesztprogramjt, de Barcelonban hamarosan javult a helyzet - olyannyira, hogy prilis 7-n Jenson Button meg is dnttte a korbbi krrekordot.
"Mg mindig kemnyen prbra teszi a gumikat, jllehet, taln valamivel kevsb koptatja ket, mint rgen" - mondja a Renault fmrnke, Pat Symonds. - "A tl elejn sokkal enyhbb volt a gumikops, mint elzleg, de gy tnik, az elmlt hnapokban a plya visszanyerte eredeti jellemzit, s ez a trend folytatdhat a htvgn is."
A gyors kanyarok s az egyenesek miatt az aut aerodinamikai belltsa a szoksos ktlhzs a leszort er s a lgellenlls kztt. A munkt azonban megnehezti a plya egy msik szokatlan jellegzetessge: az, hogy a tapads rendkvl rzkeny a hmrsklet vltozsaira. Ahogy melegszik az id, a kridk romlanak, ezrt a plya gyakran a reggeli edzseken a leggyorsabb.
Mechanikai szempontbl Barcelona kevsb ignyes, mint pldul Imola, az autk aero-csomagja kztti klnbsgeket viszont rendszerint kihangslyozza. Most fog kiderlni igazn, hogy az egyes csapatok modelljei mit tudnak a nagy sebessg kanyarokban.
Az els ngy nagydj tapasztalatai alapjn mr ltszik, hogy a mrnkk a szabadedzseken kb. 1000 1/perccel veszik lejjebb a hossz lettartam motorok fordulatszmt, s akkor sem hasznljk ki a teljes tartomnyt, amikor az autjuk a versenyen forgalomba kerl, ezrt gysem juthat elrbb.
A barcelonai clegyenes tekintlyes, 982 mter hossz, de a plya csak tlagosan terheli le a motorokat: a kr egsznek alig 51%-a padlgzos, a krnknti zemanyag-fogyaszts 2.8 kg.
Ellgyul gumik
Egyelre megoszlanak a vlemnyek arrl, hogy az j aszfalt mennyiben mrskelte a gumikopst, de a Michelin sportigazgatja, Pierre Dupasquier azt mondja: puhbb keverkeket tudnak hasznlni, mint korbban.
"Rengeteg krt teljestettnk itt a tl folyamn, s gy talltuk, az aszfalt sokkal kevsb rdes, mint rgen" - ersti meg. - "Kiprbltunk nhny j tletet is a plyn, s a korbbinl puhbb keverkeket fejlesztettnk ki. Br a burkolat megvltozott, a plya vonalvezetse miatt a gumikra hat mechanikai terhels ugyanakkora maradt - vagyis jelents."
Ez egyrszt a gyors kanyarok miatt van, msrszt azrt, mert a nagy leszort er nveli az oldalfalakra es terhelst. A tl folyamn, amg a burkolatot nem gumiztk fel elgg, sokan panaszkodtak r, hogy nehz az abroncsokat feltornzni az zemi hfokra, ez azonban a htvgn mr valsznleg nem fog problmt okozni.
A Ferrari imolai szrnyalsval a gumihbor is jra intenzvebb fzishoz rkezett, s br egyetlen krben tovbbra is a Michelin tnik jobbnak, nem mellkes, hogy Schumacher autjn kt hete a lgyabb keverk Bridgestone-ok vgig brtk a strapt. A japn gyrtnl azt mondjk, azta 15 klnbz specifikcit prbltak ki tesztels kzben.
Barcelonban kiemelt szerephez jut a boxstratgia is, mert a 10 kg plusz zemanyaggal jr idvesztesg a legnagyobbak kztt van: mintegy 0.42 msodperc.
Renault vs. Ferrari: a valdi s a potencilis gyztes
A kzvlemnyt most leginkbb az foglalkoztatja, hogy a Ferrari Spanyolorszgban vget vet-e a Renault ngy fordul ta tart gyzelmi sorozatnak, pedig ebbe a jtkba mr msok is neveztek. A BAR a legutbbi teszten nagyon gyors volt a barcelonai plyn, s itt rendszerint kifizetdik a McLaren cizelllt aerodinamikja is, teht a htvge igazi sokszerepls kzdelmet gr.
A Renault tovbbra is favoritnak tekinthet, mert az R25 eddig mindenhol eredmnyes volt, s nincs okunk azt felttelezni, hogy ez a Circuit de Catalunyn mskpp lesz. Fernando Alonso lendletben van, s a htvgn hazai kznsge biztatsra, telthz eltt versenyezhet - a Spanyol Nagydjra 115 ezer jegyet adtak el. Giancarlo Fisichella pedig eltklt lesz, hogy feledtesse az elz hrom futam emlkt. Ugyanakkor nem megnyugtat a Renault szmra, hogy nyolc indulsbl hromnak kiess lett a vge, s a B-specifikcij motorral a mlt heti teszten problmk voltak.
A Malajziban s Bahreinben begyjttt 12 illetve 13 pont utn a Toyota mindssze 2 ponttal tvozott Imolbl, de elre tudtk, hogy az a plya nem fekszik nekik. Ralf Schumachert utlag 25 msodperces bntetssel sjtottk egy boxutcai szablytalansg miatt, amivel vesztett egy pontot, s a csapat vgl nem fellebbezte meg a dntst. A TF105 Barcelonban nem volt tl gyors a tesztek sorn, ezrt krdses, hogy a Toyota a htvgn visszatall-e v eleji nmaghoz.
A Renault utn egyelre a McLaren a mezny legegyenletesebb teljestmny pontszerzje, s Montoya visszatrsvel a csapat helyzete valsznleg tovbb javul. Az MP4-20 sebessghez ktsg sem frhet, hiszen Kimi Rikknen San Marin-ban knnyedn szerezte meg a pole pozcit, a megbzhatsgon azonban javtaniuk kell - klnsen a kzdelem kilezettsge miatt.
A legnagyobb krdjel jelenleg a Ferrari potencilja fltt fgg, mert ha Imolban az F2005 valdi gyorsasga mutatkozott meg, a tbbiek lassan kezdhetnek csomagolni. Schumacher tempja llegzetelllt volt, emellett tny, hogy az elz t vben kivtel nlkl mindig indulhatott az lrl Barcelonban, s a versenyen legutbb 2001-ben gyztk le. Ez persze semmire nem jelent garancit, mivel a Ferrarinak idn mr tbb sikersorozata is vget rt. A csapat sorsa most jrszt a Bridgestone teljestmnyn, illetve a szintn krdjeles megbzhatsgon mlik.
A Williams knyes helyzetben van, mert az FW27 tovbbra sem tartozik az lmeznybe, s az sem szolglja a csapat stabilitst, hogy boxutcai hrek szerint a BMW meg akarja vsrolni a Saubert. Taln erre prbltak reaglni azzal, hogy a hten nagyszabs tszervezst kezdemnyeztek a menedzsmentben. gy tnik, a kszkdst a higgadt Nick Heidfeld brja jobban a versenyzk kzl; az eslyessg terhe alatt roskadoz Mark Webbert inkbb megviseli a helyzet.
Mivel a Circuit de Catalunya kihozza az autk kztti klnbsgeket, a kis csapatok a paprforma szerint kedveztlen eslyekkel vrjk a htvgt.
Fot s grafika: Ferrari, Renault, McLaren, FIA
|